@Sorin Tudor | 23 June 2012
Etichete: Comunicare, retele sociale.
Pe 21 iunie, Geoghegan-Quinn, comisarul european pentru Cercetare, Inovație și Știință anunța, în cadrul Parlamentului European, lansarea campaniei “Femeile în știință”. O campanie cu un scop nobil:
“Vrem să răsturnăm clişeele şi să arătăm femeilor și fetelor (dar deopotrivă și băieților!) că ştiinţa nu înseamnă doar oameni bătrâni în halate albe. Prima parte a campaniei are ca scop să stârnească interesul adolescentelor în studierea disciplinelor STEM: ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică. Și, în același timp, dorim să arătăm că ştiinţa este creativă, inovatoare, dar şi distractivă şi utilă social. Mai mult: vom începe să incurajăm sistemele de învăţământ în a trezi interesul fetelor pentru știință. Ar trebui, îndrăznesc să spun, să facem știința “sexy”, să o facem “cool”.
(…)Cu câteva minute în urmă, am lansat teaser video pentru această campanie. Un teaser care face ca studiul ştiinţei să pară atât de cool încât mi-aș dori să pot da timpul înapoi cu câţiva ani pentru a alege să studiez domenii ştiinţifice! Apoi, poate, aș putea să mă alătur acelor femei oameni de știinta care ne inspiră și care au făcut saltul în politică, așa cum sunt Claudie Haigneré şi Angela Merkel!”
Doar că, în teaserul cu pricina nu este vorba deloc despre genul de femei ca Angela Merkel sau Claudie Haigneré… Dar deloc!
Teaserul mult-lăudat de către comisarul european începea să strângă primele nemulțumiri.
Și cum să nu fie așa de vreme ce teaserul arată trei pițipoance care se fâțâie de “dragul științei”? Un videoclip care a fost rapid catalogat de utilizatori ca fiind sexist și misogin.
Printre primele care și-au arătat indignarea au fost femeile care activează deja în domeniile științifice. Iată, de pildă, ce a spus Marine Soichot.
În mai puțin de 12 ore, mii de utilizatori aveau să își arate dezaprobarea sub hashtagul #sciencegirlthing.
Ca în cazul oricărei campanii care se respectă, a fost creată o pagină de facebook. O pagină conținând o altă mare gafă: în viziunea Comisiei Europene, știința ar reprezenta “fundamentele cosmeticii, modei, muzicii și a câte și mai câte”.
O descriere care nu a fost deloc apreciată de către utilizatori. Prin urmare, în afară de comentarii, au început să apară tot felul de glume. Ca aceasta, de pildă.
Și astfel se face că, în cele din urmă, că a apărut și primul pas înapoi: refacerea descrierii.
Firește, minunatul teaser a făcut rapid înconjurul blogosforei. Însă, curioși precum îi știm, bloggerii au descoperit că agenția de advertising care a produs videoclipul îndrăgește atât de mult adolescentele studioase încât, ceva mai înainte, a produs și acest videoclip.
Cine își imagina că acolo, la Bruxelles, totul e doar lapte și miere va avea o cumplită dezămăgire. Iată ce spunea pe contul de twitter purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene Cercetare, Inovație și Știință, în timp ce mii și mii de utilizatori din întreaga Europă spuneau că videoclipul este o gafă de proporții.
Vechea placă: teasurul e bun, iar utilizatorii nu pricep nimic: teaserul exact asta și-a propus să îi facă să viziteze site-ul. Și asta în timp ce nimeni nu vorbea desăre site, ci doar despre cât de nefericit e teaserul! Tipic…
Notă: vă rog remarcați în descrierea contului “Views are my own” – o formulare “întâmplător” prezentă pe toate conturile de twitter ale comunicatorilor de la Bruxelles; și remarcați politica de aprobare a cometariilor de pe pagina de facebook.
Pe 22 iunie, seara, au început deja să apară primele parodii ale teaserului. Iată una dintre ele.
Pornit cu doar câteva ore înainte de către @Dr24Hours, un utilizator de twitter cu doar 365 de followers, hashtagul #realwomenofscience reușește să adune mii de utilizatori care propun nume de femei cu adevărat reprezentative pentru știință.
Acceptând în cele din urmă situația, comunicatorii Comisiei Europene se declară oficial învinși. Și, preluând noul hashtag cer ajutor pentru alcătuirea unei liste cu conturi de twitter ale femeilor care sunt oameni de știință.
Și chiar mai mult: vineri, 22 iunie, la ora 23:45 (ora României), “celebrul teaser” a fost șters de pe youtube.
End of story?
Să vă spun un secret: acum doi ani am fost amenințat că voi fi dat în judecată. Nu, nu a fost prima dată când am fost amenințat cu așa [...]
Cum folosim Pinterest pentru a promova un eveniment? Iată, de pildă, cum a fost folosit Pinterest pentru a promova Lectura 2.0, evenimentul care [...]
Luni, 1 octombrie 2012, la ora 19:00, te invităm să participi la o discuție despre internet, advertising, pr și bloguri alături de o serie de [...]
O conferință la care mă bucur că am participat. Pe 19 aprilie, am avut șansa de a participa (mulțumesc, Cristi Manafu!) la Marketing B2B, cea [...]
Dacă sunteți pasionați de PR vă invit să vizitați și Mediahoo.ro Mediahoo.ro este o "publicație online care propune un ton analitic, un [...]
9:21 am
Eu astept primul teaser de la campania anti-plagiat care va fi lansata de Comisiei.