Sustin: WebCultura.ro

Specialisti in social media, se pare ca vi se pregateste ceva. Neplacut.

Sorin Tudor@ | 18 October 2011
Etichete: , .

Articol »

Cum este afectată social media autohtonă de criza economică?

De ceva vreme tot imi ajung pe la urechi vești (și zvonuri) despre “parașutarea” în peisajul autohton a unor specialiști occidentali în social media. Și când spun parașutare mă refer exact la ce se înțelege: companii ajunse in România la presiunea reprezentanțelor din alte țări ale unor multinaționale. Și impuse filialelor locale ale unor multinaționale.

Pentru că viața prin Europa nu mai e la fel de ușoară si pentru că, în astfel de condiții, sunt buni și banii din România. Sigur, viața e o luptă și nu un tort cu frișcă. Și era de așteptat ca astfel de lucruri să prinde a se întâmpla și în zona social-media. Și totuși…

Partea cea mai “enervantă” e că noii veniți privesc social media din România așa cum privesc România în ansamblul său. Și, prin urmare, au impresia că sunt cu mult înaintea noastră. Și e suficient să ne explice că pe facebook există un buton de share pentru ca noi să cădem în prosternație.

Ori nu este deloc așa. Comparativ cu multe țări europene, România stă foarte bine și ca procent de utilizatori ai rețelelor sociale și ca aplicații dezvoltate și ca platforme și ca viteza la internet etc etc etc. Nu o spun eu, o spun statisticile. Statistici pe care le știți și voi, dar care nu sunt cunoscute de o parte extrem de importantă a clienților români. Clienți care încep să conștientizeze (sau deja conștientizeaza) că este necesar să se afle în social media, dar nu știu mai nimic despre peisajul social media românesc și specialiștii săi.

Sigur, au fost o mulțime de conferințe autohtone pe tema social media. Cu o muțime de invitați din partea unor companii.  Dar oare mesajul a ajuns la suficiente companii? Și a fost el atât de bine înțeles încât un client care primește o ofertă din partea unui specialist din afară să stea măcar pe gânduri (mai ales atunci când deja vede în portofoliul acestuia câteva nume sonore de multinaționale prezente pe piața locală)? Și a fost atât de bine înețeles încât clientul să nu creadă că specialiștii occidentali sunt eroi civilizatori și să se gândească să ceara o contra-ofertă și unor specialiști locali?

Sincer, cred că răspunsul este negativ. Și că, dacă nu se va face ceva în sensul acesta, viața nu va fi deloc ușoară pentru specialiștii social media autohtoni. Care se vor vedea concurând într-o cursă inegală.

Și, pentru a nu da naștere la speculații: personal încă nu sunt atins de aceste lucruri. Și, măcar pe termen scurt, nu văd cum m-ar putea afecta direct. Însă efectul a ceea ce începe să se întâmple astăzi poate fi atât de perfid încât, mai devreme sau mai târziu, am putea fi cu toții afectați. Și poate că ar trebui să facem ceva.

Comentarii (2) »

  1. zoso

    problema e aceeaşi de ani mulţi. cine îşi asumă decizia şi cine are curajul?

    1.
  2. Sorin Tudor

    @Zoso,

    In inocenta mea ma gandeam ca, poate, e timpul ca media traditionala sa intoarca din favorurile pe care i le-a facut social media (si ar fi si interesul lor, oarecum).

    Mai exact daca ar fi organizate evenimente care, printre altele, sa staruie putin asupra peisajului social media din Romania comparativ cu tari ale Europei - mai ales cu unele anume - si daca si media tradionala (cu tot cu portaluri) ar prelua macar ceva, poate deciziile acelea de care vorbesti ar putea fi mai obiective. Pentru ca ar avea "argumente mediatizate".

    Sigur, e doar o idee. Poate nu cea mai buna, poate nu e buna deloc. Dar ceva ar trebui sa se faca.

    2.

Adresa email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

*

© 2006-2012 Sorin-Tudor.ro