Cum „trollezi” un ministru (varianta Digi24)



Jurnaliștii de la Digi l-au luat la zor pe ministrul Transporturior în virtutea unui studiu care nu există.

Așadar: pe platforma românească a Trivago este publicat un comunicat de presă bazat pe o statistică internă botezată, pompos, studiu. Fiind un comunicat de presă – pr, va să zică – exagerarea nu-i un capăt de țară, mai ales că orice om cu capul pe umeri este lăsat sa-și dea seama care este adevărul:

„În vederea realizării acestui studiu au fost analizate rezultatele căutărilor efectuate de utilizatorii români pe platforma trivago.ro în perioada 01.01.2017-01.04.2017 pentru perioada de vacanță 14.04.2017-17.04.2017, considerând doar căutările pentru orașe.”

Sau, tradus mai pe înțelesul poporului:

Bă, este o simplă statistică bazată strict pe numărul de căutări pe care, în speranța că vom atrage interesul jurnaliștilor, l-am botezat studiu.

Doar ca celor de la Digi nu a avut cine să le traducă. Așa că, pe lângă o știre difuzată pe tv din oră în oră, au mai încropit nu una, ci trei știri (una, două, trei!!!) pe digi24.ro. În toate vorbindu-se despre studiu, despre un site de turism autohton și despre cum turiştii români preferă litoralul bulgăresc, în detrimentul staţiunilor de la noi.

Patru neadevăruri în atât de puține cuvinte. Dar repetate. Așa, să ne asigurăm că sunt reținute!

    1. Nu e vorba de un studiu, ci de o simplă statistică.
    2. Nu e vorba de un site de turism, ci de un motor de căutare. Sau, după cum scrie chiar în comunicatul citat de jurnaliști (dar mai lacoadă, așa cum dealtfel se și face): „trivago este un comparator de prețuri hoteliere la nivel mondial”.
    3.  Site-ul cu pricina nu e autohton, ci e deținut de o companie germană. Scrie tot în comunicat: „trivago a fost fondat în 2005 în Düsseldorf, Germania și operează în prezent în 55 de țări și 33 de limbi disponibile la nivel mondial”.
    4. Pe baza numărului de căutări nu poate fi trasă nicio concluzie clară privind comportamentul consumatorului (ci, la limită, doar asupra gradului de interes pentru un subiect). Dacă eu caut ce comedii sunt difuzate pe alte posturi tv în timp ce Digi24 difuzează știri false, asta nu înseamnă că am de gând să și schimb cu adevărat canalul.

Și chiar mai mult: jurnaliștii Digi se apucă să îl ia la rost pe ministrul Tranporturilor pentru că studiul realizat de site-ul autohton spune că românii se duc la bulgari. Ministru care, firesc, dă din umeri: cine e trivago? Apoi, ca orice pesedist care se respectă, scoate porumbelul:

„Este cumva o instituţie a statului care face această clasificare?”

Eh, abia asta era știrea: că un ministru din țara capitalistă România sugerează că instituțiile de stat sunt Alfa și Omega.

Însă chestia asta n-a interesat pe nimeni. Pentru că niciun jurnalist Digi nu avea un studiu pentru ea.

Recomandări

Adaugă comentariu