Sustin: WebCultura.ro

Comunicarea politica si comunicarea institutionala

Sorin Tudor@ | 22 September 2007
This entry was posted in Politica. Bookmark the permalink.

Articol »

Intr-una dintre insemnarile sale, Dragos Dehelean atinge un subiect delicat: comunicarea institutionala in situatii de criza si, prin efect, comunicarea politica in situatii de criza.

Pornind de la scandalul referitor la inceperea urmaririi penale impotriva Ministrului Justitiei, Tudor Chiuariu, Dragos analizeaza site-urile institutiilor implicate:

La aproape doua saptamani de la inceperea scandalului, nici un site de minister nu pare sa-l ia in serios. Nici pe homepage si nici in sectiunile de presa nu am gasit la o scanare rapida nimic despre subiect.

Prima intrebare: avem de a face cu exemplu de criza insitutionala?

Un ministru este un om politic (sau un tehnocrat reprezentand o vointa politica) pus in fruntea unei armate de functionari publici. El nu reprezinta ministerul, el doar il conduce temporar (punand in aplicare politica guvernamentala).

Ca rezultat, scandalul privindu-l pe ministrul Chiuariu nu este un exemplu de criza institutionala, ci, eventual, un exemplu de criza politica.

Prin urmare nu institutiile publice sunt cele care ar fi trebuit sa reactioneze, ci “institutiile politice”. Fapt care, intr-o oarecare masura, s-a si intamplat, asa cum se observa pe site-ul PNL si, in blogosfera, in insemnarile Dianei Tusa (exemple aici si aici).

A doua intrebare: ar fi trebuit ca vreunul dintre ministere “sa ia in serios” scandalul?

In mod evident nu, dat fiind ca o astfel de decizie ar fi echivalat cu politizarea institutiei si plasarea functionarilor publici nu numai in afara competentelor, ci si in afara legii.

Mai mult: de vreme ce nu “calitatea serviciilor” face obiectul scandalului, implicarea institutionala in acest scandal ar fi echivalat cu un transfer de imagine negativa efectuat cu buna stiinta…

Devine astfel explicabil faptul ca institutiile publice au preferat sa stea departe de scandal (si iar Posta Romana -multumesc pentru atentionare, Dragos!- sa raspunda sec si punctual doar atunci cand a fost necesar).

Cea de a treia intrebare: daca am fi avut de a face cu o situatie de criza, ar fi avut cum sa functioneze comunicarea institutionala intr-un astfel de caz?

De la distanta, o institutie publica este usor de judecat. Este un teren pe care directorii diverselor departamente joaca, deopotriva, rolul “mogulilor” si rolul “supravietuitorilor”. Nu de putine ori ministrii se dovedesc neputiciosi in fata vointei directorilor. Si nu de putine ori directorii dovedesc resurse inimaginabile in a supravietui diversilor ministri.

In linii mari, un minister este spatiul ideal pentru un joc de putere fara sfarsit. Iar intre zona in care ministrul incearca sa se impuna si sa se afirme si campul in care functionarul public incearca sa supravietuiasca si sa avanseze exista un “no man’s land”. O zona gri lipsita de proceduri in care nimeni nu are interes sa intre. Fie si din instinct de conservare.

Comentarii (16) »

  1. Dragos Dehelean

    Ok, hai ca devine interesant :)

    1. HG-ul de care vorbim a fost o activitate a ministrului (de fapt a mai multor ministrii)? Scandalul din presa a fost referitor la acea activitate? Daca da, de ce sa nu raspunda ministerele care se ocupa de comunicarea activitatii ministrilor (si atunci cand aceasta activitate e pusa sub semnul intrebarii ar trebui sa dea justificari)?

    2. Exemplul cu "Daca un ministru fura si isi face o vila nu inseamna ca a furat ministerul" nu are ce cauta intr-un "studiu de caz" despre comunicarea referitoare la legalitatea si oportunitatea unui HG. Scandalul din presa nu fost despre faptul ca ministrii Chiuariu, Vosganian sau Nagy au furat. A fost despre un HG asupra caruia planeaza semne de intrebare la nivel de legalitate si oportunitate.

    Totusi a existat o parte a presei care s-a grabit sa distraga atentia inspre ideea de furt (adica sa faca asa, o "asociere"...).

    Si abia aici intram in dimensiunea politica a scandalului. Dimensiune unde eu pur si simplu nu vreau sa intru, desi am o opinie foarte clara despre culisele politice ale afacerii.

    1.
  2. Sorin Tudor

    @ Dragos,

    1. Chiar nu vrei sa intelegi care este rolul comunicarii in cadrul unui minister. Citeste, documenteaza-te. Apoi, dupa ce iti lamuresti confuziile, vorbim.

    2. Exemplul de care vorbesti este in cadrul comentariilor si nu in cadrul insemnarii, este unul general si iti este destinat (pentru a te face sa intelegi unde gresesti).

    3. (punctul asta e bonus) Poate ai sa te lamuresti despre ce vorbim urmarind care vor fi reactiile la declaratia de astazi a lui Chiuariu.

    2.
  3. Dragos Dehelean

    Ok, accept cu placere bonusul, Sorin. Si iti multumesc pentru dezbatere. Promit ca data viitoare o sa-ti ridic eu manusa unui post :)

    Iar cei care ne-au urmarit sper sa nu inteleaga ca ne certam. Pana la urma ar fi plictiseala maxima daca am fi tot timpul de acord unii cu altii ;)

    3.
  4. Sorin Tudor

    Si eu iti multumesc, Dragos. Discutiile cu tine sunt, de fie care data, constructive.

    4.
  5. Semantic

    Sorin,
    Dragos a scris:
    "Iar cei care ne-au urmarit sper sa nu inteleaga ca ne certam. Pana la urma ar fi plictiseala maxima daca am fi tot timpul de acord unii cu altii "

    Eu doar ma minunez....hehheeehe
    Pentru mine, dezbaterea a fost un model bun despre ce nu trebuie sa faca un expert in comunicare de criza:
    - sa nu confunde criza cu conflictul;
    - sa nu distinga intre cauze si context;
    - sa nu inteleaga modelul de comunicare institutionala;
    - sa nu inteleaga diviziunea de roluri intre diferiti actori.

    Inteleg insa perfect ca Dragos Dehelean vede crize cam peste tot. [Afirmatie editata de moderator].
    Voba unuia, "cand ai un ciocan in mana toate problemele se aseamana cu un cui".
    Spor! si nu uitati, criza vine oricum...mai departe stiti voi, hehehehe ;)

    5.
  6. Semantic

    Scuze rectific:
    [...]despre CE TREBUiE SA EVITE un expert [...]

    6.
  1. » Ministrul Chiuariu loveste din nou (in Monica Macovei si Freedom House) - Relatii Publice si comunicare online

Adresa email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

*

© 2006-2011 Sorin-Tudor.ro