Un kilogram de studii, va rog!
Citesc astazi in Cotidianul un articol referitor la recrutarea online.
Toate bune si frumoase pana in momentul in care dau peste un “studiu” efectuat de Synergize & Catalyst.
Studiul a fost realizat in rindul persoanelor cu virste cuprinse intre 19 si 28 de ani, studenti sau absolventi de universitati, in perioada 6-16 octombrie a anului trecut.
Cine sunt cei de la Synergize & Catalyst? Nu stiu, dar cert este ca sunt de un “profesionalism” inmarmuritor. Iata o dovada:

Care va sa zica, “profesionistii” de la Synergize & Catalyst ne dau de inteles ca pe locul trei in topul preferintelor se afla ecareer.ro, un site care, atunci cand este acoperit de glorie, atinge chiar si 250 de vizitatori pe zi! Astronomic, nu-i asa?
Asta pentru a nu mai spune ca, in octombrie 2006, perioada in care Synergize & Catalyst a dat proba capacitatilor de catalizator al recrutarii online, site-ul mai sus mentionat a atins chiar 3.500 de vizitatori. Intr-o intreaga luna!
Ei, baieti, studii, studii, dar chiar asa, ca la taraba?
[Actualizare:] Bogdan Gavrila si Marius Romascanu vorbesc si ei despre “performanta” Catalyst.
Mai multe insemnari din sectiunea: Marketing
Mai multe insemnari despre:
Sorine, cred ca s-a omis informatia ca studiul a fost comandat chiar de ecareer.ro
. Sau mai rau, ca Synergize & Catalyst e SRL-ul care administreaza domeniul cu pricina.
SA VA EZPLIC:
Catalyst are hipo.ro iar studiul respectiv este intr-adevar ciudat. Va pot spune ca cei de la Catalyst s-au despartit de firma care are ecareer.ro deci chestiunea de mai sus poate fi interpretata in 3 feluri:
a) studiul e mai vechi (din vremea in care lucrau la vechea firma si l-au “prelucrat”)
b) reglare de conturi
c) greseala DTP (se mai intampla)
In primele doua cazuri ar fi o greseala din partea lor si cu siguranta multi scrasnesc din dinti (nu doar MyJob dar si Liviu de la JobAvantaj si noi cu Job-Studenti…
)
Deloc nevinovati sunt si cei de la ziar care nu au mirosit putreziciunea din Danemarca
GARANTEZ ca ecareer.ro respectiv firma BUSINESS IQ (in colaborare cu Rom Net) nu au nicio legatura cu manipularea aparuta in piata.
In schimb, interesul ca articolul sa apara a venit din partea firmei Catalyst care in aceste zile a inceput campania de vanzari pentru un eveniment de cariera organizat in luna aprilie 2007 (mentionez ca ei au organizat Angajatori de TOP in toamna – partener eJobs).
Am reusit sa lamuresc problema?
Salut Sorin,
Observatia ta este foarte pertinenta si surprinde singurul bug al studiului in cauza. Ca sa ma si prezint putin, fac parte din echipa Catalyst si alaturi de cei de la Synergize Consulting (divizia de studii organizationale a celor de la Daedalus Research)am intitat acest studiu acum doi ani de zile.
Bug-ul rezulta din esantionul studiului si anume faptul ca parte dintre respondenti au fost de pe ecareer.ro. Putini, dar suficienti cat sa vicieze impartialitatea studiului. Din acest motiv, indiferent cate prelucrari au fost facute ulterior pe esantion pentru a-i asigura reprezentativitatea, relevanta lui pentru intrebarea in cauza este nula, ba chiar biased. A fost o eroare de metodologie pe care am realizat-o si noi doar cand am citit studiul final si ne-am pus aceeasi intrebare ca si tine. Cred ca este evident pentru oricine ca acel ranking este nerealist.
E o greseala pe care ne-o asumama si care cu siguranta nu se va repeta la editia de anul acesta a studiului. Voi avea grija sa scoatem slideurile respective din materialele care pleaca catre media. Eu traiam cu impresia ca deja am facut asta dar deh… comunicare interna…
Dincolo de asta, te asigur ca studiul este unul foarte fain, de doi ani de zile este prezentat la Zilele BIZ si e un instrument de referinta pe piata de RU.
Iti multumesc pentru comentarii, felicitari pentru simtul de observatie, si ca sa inchei intr-o nota neutra, il asigur si pe Marius ca nu exia nici o legatura intre Catalyst, Synergize si ecareer. Poate cel mult una de domeniul trecutului de mult uitat
.
Avem un site intradevar, e http://www.hipo.ro, care nici macar nu apare in mentionat in studiu, dar sper sa apara in urmatorul si asta pentru ca va merita : ).
Numai bine,
Cristian
Bogdan,
Numai respect! Serios! Iti multumesc mult pentru informatii.
Cristian,
Mai intai, iti multumesc sincer pentru comentariu. Ca om de comunicare, stiu cat de mult inseamna gestul tau. Si, crede-ma, il apreciez asa cum se cuvine.
Cu toate acestea, comentariul tau este uluitor:
- Ce inseamna “parte dintre respondenti au fost de pe ecareer.ro”???
- Sa fim intelesi: “parti dintre respondenti” este normal sa fie luate in calcul -proportional!!!- de pe TOATE site-urile supuse studiului.
- Intrebare: cum a putut Catalyst sa alcatuiasca un esantion pentru un site care se “bucura” de 70 – 80 vizitatori pe zi?
- Mai clar: cum s-a putut construi un esantion pentru un site care are un numar de vizitatori unici pe zi comparabil cu numarul celor care se ocupa de de functionarea si promovarea site-ului? (Fireste, am pus Catalyst in echipa de promovare.)
- In aceste conditii, cum ar putea fi “prelucrat”, pentru a asigura reprezentativitatea, “un esantion” al unui sondaj care se doreste “de referinta pentru piata de RU”?
- Si, mai ales, cum s-ar putea raspunde la aceste intrebari pastrandu-ne in limitele unor simple “erori de metodologie”?
Sigur, sunt intrebari care tin de un fapt deja consumat. Inspaimantator este ca exista intrebari cu privire la viitor:
- Ce inseamna “voi avea grija sa scoatem slideurile respective din materialele care pleaca catre media”???
- Sa inteleg ca veti folosi aceeasi “metodologie” de mare exceptie?
- Si, in aceste conditii, ce inseamna “avem un site, intr-adevar, care nici macar nu apare mentionat in studiu, dar sper sa apara in urmatorul si asta pentru ca va merita”?
Fireste, noul studiu va va dovedi profesionalismul si totul va fi uitat. Il astept cu nerabdare.
Numai bine!
Pana la urma care e faza..ca nu mai inteleg nimic..cine e Catalyst, de ce nu si-au pus site-ul in top daca sunt corupti, synergize sunt parte a daedalus din cate vad, companie mare..de ce s-ar implica in trucari de studii…
Colegul Bogdan pare mai suparat decat tine ca nu a aparut myjob in top..sa fie alte interese la mijloc si sa incerce si el sa regleze niste conturi…
Eu sunt cam suparat ca nu a aparut monster.com in top. Cristian, anul viitor putem sa il bagam? (asta pentru ca vedeam ca unul dintre prietenii de mai sus considera argument suficient de intrare in top pentru myjob, faptul ca siteul este printre preferintele dumnealui…scuze..chiar pe locul 1 in preferinte)
intre timp, o companie de care nu auzisem pana acum, cu un site destul de interesant… capata ceva awareness pe spinarea voastra. pai in ritmul asta chiar ca le intra site-ul in topul de anul viitor.
cristian, putem vedea si noi studiul complet..si mai ales chestionarul..
Mai vroiam sa zic ceva, dar m-am grabit.
Sorin, spuneai mai sus ca apreciezi comentariul lui Cristian, ca om de PR. Pai ca om de PR cred ca mai intai incerci sa verifici informatia, ceri studiul, vezi cum a fost formulata intrebarea, vezi..poate ca oamenii astia poate n-au gresit. Poate ca au vrut sa faca un top al site-urilor de joburi care au butoanele albastre (sau alta culoare, nu stiu exact cum sunt butoanele pe myjob). Dupa care as comenta prestatia cotidianului care nu a preluat corect informatia…
Mi se pare periculos ca in zilele astea de blogging intens, toata lumea isi da cu parerea, se intreaba cu aere de mare desconspirator care este faza… gaseste o explicatie care ii justifica interesul sau toana..dar nici nu-i trece prin cap sa ceara sa vada metodologia, chestionarul, adica SA VERIFICE INFORMATIA…am refer aici la oamenii de PR, daca nu la toti bloggeri..
Sau ati vazut voi studiul complet si sunt eu singurul pe dinafara?
cristian, pls..ajuta-ma sa ma lamuresc si eu…sau mai corect ar fi sa il cerem de la synergize..ca in fond ei l-au facut si ne pot lamuri
Andy,
1) Nu am vazut studiul. 2) Nu este vorba aici de MyJob.ro (care este doar unul dintre exemple). 3) Citeste atent afirmatiile lui Cristian… Cu tot respectul: esti “pe dinafara”.
Recunosc, eu am interese si nu e un secret pentru nimeni. Always have, always will.
De reglat conturi, stiti ca nu sunt genul
. Nici partener la MyJOB nu sunt (in caz ca la asta se gandeste Andy S) si singurul lucru care ma motiveaza este memoria proaspata a lui Septimiu Chelcea si incercarile mele de a-l face sa-mi explice cum sa manipulam sondajele
Hai ca am facut cateva sapaturi si am rezolvat misteru’. L-am sunat pe Mihai Balasanu de la Business IQ (proprietar ecareer.ro) si mi-a spus 2 chestii infioratoare:
1) Catalyst spune: “…echipa Catalyst si alaturi de cei de la Synergize Consulting (divizia de studii organizationale a celor de la Daedalus Research)am intitat acest studiu acum doi ani de zile.”
-> aceasta informatie este FALSA – Firma Catalyst a fost infiintata anul trecut SI NU AVUT CUM SA INCEAPA UN STUDIU ACUM 2 ani!!!
2) Catalyst spune: “parte dintre respondenti au fost de pe ecareer.ro”
-> BUSINESS IQ spune ca “ecareer.ro” NU A PARTICIPAT la niciun studiu facut de Catalyst deci si aceasta informatie este FALSA.
Mi-e frica sa mai fac sapaturi… poate aflu cine l-a impuscat pe Kennedy
E clar ca e subiect fierbinte. Inainte sa ma interesez si la Cotidianul, am avut o discutie cu Cristian Hossu si am mai lamurit un mister.
El spune acolo “echipa Catalyst” – Intr-adevar firma nu exista acum 2 ani iar ei erau angajati pe vremea aceea la BUSINESS IQ (ecareer.ro).
Explicatia celor 25% de pe ecareer.ro este simpla: s-a folosit o baza de date din timpul evenimentului “Arenele Carierei” (prima editie) iar in acea perioada site-ul a fost destul de accesat. A fost un viciu insa (remarcat de toata lumea) in formularea chestionarului deoarece myJOB nu a fost inclus (forte oculte
). Esantionarea a fost clar data in bara (cum ar zice iubitorii de GSP).
De asemenea, atat Mihai Balasoiu cat si Cristian Hossu nu au ifirmat faptul ca stiu cine l-a impuscat pe Kennedy
Incercare de lamurire
Salut,
Sunt Dragos, coleg cu Cristi.
Voi incerca sa lamuresc lucrurile pe puncte pentru ca am avut o duscutie cu Kennedy si m-am clarificat:
1. Scopul studiului: nu a fost crearea unui ranking al siteurilor de recrutare. Cred ca topul se poate vedea usor (cu ochiul liber) din trafic, numar de pozitii postate, numar de candidati in baza de date ….
>
Parerea mea poate fi combatuta, nu ma supar daca imi demonstrati ca lucrurile stau altfel.
Intrebarea legata de sursele de informare ar trebui totusi sa va bucure pentru ca se vede ca segmentul analizat cauta joburi online si nu offline.
2. Scopul studiului: a fost analiza preferintelor tinerilor profesionisti (20-30) cand vine vorba de cariera lor. Pe ce criterii isi aleg jobul, care sunt planurile lor de viitor cu privire la cariera, dezvoltarea carierei, care sunt angajatorii pe care ii prefera, care sunt beneficiile pe care le asteapta. Avand in vedere esantionul cred ca partenerul care a facut studiul a facut o treaba foarte buna. Firma mama (Daedalus) face studii de mult timp si sunt convins ca stiu cum se face un esantion.
3. Studiul ofera cateva informatii interesante. Daca nu ma insel si Bogdan a preluat studiul pe unul din site-urile pe care le pastoreste. Banuiesc ca l-a gasit interesant si a primit acordul celor care l-au realizat
La vremea aia nu cred ca il pasiona moartea lui Kennedy.
http://jobfest.ro/2006/article.php?story=factori_motivationali&query=synergize
4. BusinessIQ nu a avut nici o legtura cu studiul din toamna 2006, si cred ca se bucura ca ati aflat de ei si de http://www.ecareer.ro — banuiesc ca astazi li s-a dublat traficul
) Nici domnul Mihai Balasoiu/Balasanu (Bogdan ii pomeneste pe amandoi, nu stiu cu care dintre ei a vorbit) nu au legatura cu studiul din toamna 2006 si ne cerem scuze ca au fost implicati in poveste.
5. Am pastrat un ton mai hazliu pentru ca este si Kennedy implicat si stiu ca el apreciaza umorul.
Revenind la un ton serios: Ne cerem scuze fata de echipa myjob.ro Apreciem ca portalul este un etalon pe piata din Romania si nu am avut sub nici o forma intentia de a le produce prejudicii. Ca tot veni vorba -admir modul in care au crescut portalul intr-o perioada relativ scurta de timp.
O seara placuta,
Dragos
mi-a placut: talentul de jurnalist al lui Bogdan
Nu mi-a placut:
– faptul ca s-a speculat mult
Reiau punctul 1, nu stiam ca daca folosesti caratere gen “>” nu mai apre textul pe blog
Greseala mea.
1. Scopul studiului: nu a fost crearea unui ranking al siteurilor de recrutare. Cred ca topul se poate vedea usor (cu ochiul liber) din trafic, numar de pozitii postate, numar de candidati in baza de date ….
Parerea mea ca ordinea ar putea fi:
http://www.ejobs.ro
http://www.bestjobs.ro
http://www.myjob.ro
Parerea mea poate fi combatuta, nu ma supar daca imi demonstrati ca lucrurile stau altfel.
Intrebarea legata de sursele de informare ar trebui totusi sa va bucure pentru ca se vede ca segmentul analizat cauta joburi online si nu ofline.
Dragos,
Multumesc pentru incercarea de a aduce lamuriri.
Nelamuriri:
Cristi: “Bug-ul rezulta din esantionul studiului si anume faptul ca parte dintre respondenti au fost de pe ecareer.ro.”
Dragos: “Firma mama (Daedalus) face studii de mult timp si sunt convins ca stiu cum se face un esantion.”
Puteti sa va puneti de acord? Doar sunteti colegi!
In plus, vorbesti doar de Myjob.ro. Iti amintesc insa ca atat HR-Romania.ro cat si Munca.ro au intr-o singura ora mai multi vizitatori decat ecareer intr-o intreaga zi…
Ce dovezi in plus ti-ai mai putea dori? Serios, Dragos, vorbesti cu oameni care mai stiu cate ceva despre sondaje… Iar “sondajul” in cauza nu este sondaj. Este doar o metafora, indiferent de numele care se livreaza pe post de carte de vizita.
In rest, de acord cu tine: e bine sa discutam cu zambetul pe buze. Poate, din greselile asumate, vom reusi sa invatam.
Sunt de acord cu tine. La intrebarea despre site-uri nu e ok esantionul. Si cum spuneam “Scopul studiului: nu a fost crearea unui ranking al siteurilor de recrutare”
Nu e nevoie de un studiu ca sa iti dai seama care sunt optiunile utilizatorilor. Se vede cu ochiul liber.
“Am vazut pe net” ca daca ai gresit esantionarea, studiul e compromis.
Ce am preluat noi ca stire a fost un studiu cu un esantion de 815 persoane cu varsta intre 18 – 26 ani. De asemenea am preluat o informatie de presa si am mentionat sursa (trebuia sa mai dam cu subsemnatu’?)
Tu ai spus mai sus “2. Scopul studiului: a fost analiza preferintelor tinerilor profesionisti (20-30)”.
Propun sa ne hotaram…18-20-26-30
?
Cred ca domnul presedinte Kennedy deja se rasuceste in mormant…
Daca nu s-a urmarit realizarea unui ranking al site-urilor de recrutare, care a fost scopul intrebarii? Am facut si participat la suficiente studii la viata mea ca sa stiu ca nu se baga intrebari intr-un studiu doar asa….ca sunt misto.
Cu atat mai mult cu cat studiul respectiv a fost distribuit, printre altele, si catre presa…oare care sunt mai multi: cei care utilizeaza trafic.ro pentru a verifica pozitiile site-urilor de recrutare sau cei care cred in ce scrie prin ziare, mai ales daca au si o sursa perceputa ca de relativa incredere? S-a precizat undeva cand ati transmis studiul ca respectiva intrebare “are un bug”? Sau doar ati sperat ca nu afla nimeni….si hotu neprins e negustor cinstit?
Spuneti ca ati folosit baza de date de la Arenele Carierei. Ok, de acord, atunci cum puteti sa generalizati rezultatele la nivelul intregii tinere generatii din Romania?
Arenele Carierei este un eveniment ce a avut loc in Bucuresti, deci pool-ul de participanti are niste caracteristici (locuiesc sau studiaza in Bucuresti, au in general studii superioare, etc.) care nu cred ca permit generalizarea la nivelul intregii populatii tinere din Romania. Dupa parerea mea, asta vicizata intregul studiu, nu doar o singura intrebare.
Pe de alta parte, mie una mi-a placut studiul ca idee si sper ca il veti repeta in viitor. Si mai sper ca profesionistii de la Daedalus sa-si faca treaba bine de data asta in ceea ce priveste construirea esantionului. Stiu ca e simplu sa te bazezi pe o baza de date deja construita pentru ca asta scade dramatic costurile, dar totusi…..
Maria, in cazul acesta hotul a fost prins!
Pe mine detaliile m-au coplesit si cu siguranta e ceva la mijloc.
Nu e vorba doar de myjob.ro mai este si jobavantaj.ro de exemplu care este prezentat dar eronat si probabil ca sunt si alte “facaturi”.
Am aflat si eu cu surprindere despre aceste “greseli” cand compania noastra a primit oferta de participare pentru “Angajatori de TOP”.
Momentan investigam problema intern – din cate am inteles, nici Synergize si nici Catalyst nu au dat un comunicat de presa prin care sa recunoasca ca studiul este total gresit.
Personal mi se pare o atitudine total neprofesionista iar discutia de mai sus imi ridica efectiv tensiunea.
Ii multumim domnului Sorin Tudor pentru sesizare (fara dumnealui, adevarul nu s-ar fi aflat).
23 Feb 2007, 4:09 am
[...] Sorin Tudor noticed a study made by Synergize & Catalyst and published yesterday in Cotidianul. The study missed “myJob.ro”, one of the major recruiting websites in Romania and there are several clues that made me to belive that all the numbers are fake and this is an attempt in order to influence the market – Catalyst started a marketing campaign for a career event later this year and in my opinion this signal is not very healthy for the HR specialists… [...]
23 Feb 2007, 4:19 am
[...] Este foarte interesant de urmarit pe blogul lui Sorin Tudor ”performanta” reusita de Synergize & Catalyst de a difuza in piata o serie de date eronate despre site-urile de recrutare. Asa cum e lesne de observat, studiul respectiv omite cu desavarsire http://www.myjob.ro, site-ul meu preferat daca stau sa ma gandesc. [...]
26 Feb 2007, 7:01 am
[...] After a quick byte and the fun long talks we had till 5:00 am , we decided to rest and as I had some urgent business I plugged-in in order to sent some e-mails. At 7:00 am I was ready to go to sleep after I blogged a little on Sorin’s page. [...]