Online: Ender si marketingul

Simplist si simplificator ne putem imagina online-ul ca pe un ocean de informatii. Sau, daca vreti, o supa promordiala in care, din loc in loc apar sit(e)-uri (fie natural, evolutionist, fie artificial, “inginereste”).

Unele cresc, devenind continente, altele formeaza arhipelaguri sau raman pe mai departe insule de sine statatoare. Unele se dezvolta, atragand populatii stabile si evoluand impreuna cu acestea, altele raman la stadiul micilor comunitati tribale. Unele dainuie mai mult timp (chiar daca se transforma), altele se sting cu repeziciune.

Spuneam aici ca unele raspunsuri privitoare la problemele marketingului nici macar nu se gasesc in cartile de specialitate. Iata un exemplu:

Nici nu stiu macar daca distinctia pe care o fac intre natiuni de Margine si de Centru reprezinta un adevar sau daca are valoare. Stiu insa ca o natiune de Centru isi poate pastra puterea culturala mult timp dupa ce ea nu mai detine forta politica. Mesopotamia a fost mereu cucerita de vecinii ei si totusi fiecare cuceritor a suferit mai multe modificari decat Mesopotamia insasi. Regii asirieni, caldeeni si persani semanau intre ei dupa ce au gustat din cultura tarii dintre fluvii. Dar o natiune de Centru poate decadea intr-o asemenea masura incat dispare. Egiptul s-a clatinat sub impactul cultural al elenismului, a cazut in genunchi sub ideologia crestina si, in cele din urma, a fost sters de catre islamism.

(…) Natiunile de Margine se nasc in umbra – ori, s-ar putea afirma, intr-o lumina reflectata de alte natiuni. Asa cum Japonia s-a civilizat sub influenta Chinei. Asa cum Roma s-a descoperit pe sine in umbra grecilor.

(…) Natiunile de Centru au o asemenea siguranta de sine incat, in general, nici nu trebuie sa porneasca razboaie de cucerire. Au deja convingerea ca sunt popoare superioare si ca toate celelalte natiuni vor sa fie la fel ca ele si atunci li se supun. Dar natiunile de Margine, cand isi simt pentru prima oara puterea, trebuie sa se afirme, asa considera ele si aproape intotdeauna folosesc sabia. (…) Macedonenii, aflati in apropierea Greciei, au cucerit-o; iar apoi, fiind atat de coplesiti din punct de vedere cultural incat s-au considerat greci, au cucerit imperiul la granitele caruia se civilizasera grecii – adica Persia.

Orson Scott Card – Copiii mintii

Recomandări

3 comentarii

  1. […] Aboneaza-te prin email « Online: Ender si marketingul […]

  2. Cristi

    Nice. Totusi, natiunile de Centru poarta intotdeauna razboaie si nu pentru ca sunt nesigure pe sine sau pentru ca vor sa-si dovedeasca superioritatea. Un al autor care nu are legatura cu marketingul – Nietzsche – zicea ca sta in firea celor puternici sa doreasca mai multa putere. Sensul puterii este tocmai puterea.

    Distinctia Margine – Centru este arbitrara daca nu vezi Marginea si Centrul ca stadii ale unui proces istoric. Neagu Djuvara are o teorie foarte interesanta, verificata documentar. Toate marile imperii sunt coagulate de conducatori alogeni, care transforma o masa amorfa (Margine) intr-o mare cultura (Centru). Margine & Margine = Centru. 😉

  3. Cristi

    Cu alte cuvinte “strainii” nu stiu latina si maniere de salon parizian, dar au vana, au in sange arta razboiului si un spirit organizatoric exceptional. Antreprenorii de azi. 🙂

Adaugă comentariu