Facebook Graph Search: o nedumerire. Sau două.

Așadar Facebook își face motor de căutare.

Ceea ce e bine. Criteriile Graph Search, motorul de căutare al facebook, vor fi, în ordine, valoarea informativă, proximitatea temporală și interesul față de subiect al „prietenilor” utilizatorului care efectuează căutarea, interes determinat prin numărul de „like-uri”. Ceea ce nu e rău. Dar cât e de bine?

Păi să vedem: dacă eu vreau să ies la un restaurant, caut în facebook și văd ce restaurante le-au plăcut prietenilor mei. O chestie care ar fi nouă dacă nu ar exista deja o rețea socială care să facă asta. Acum, haideți să nu fim cârcotași și să recunoaștem că facebook aduce plusvaloare: un utilizator poate căută, de pildă, femeile necăsătorite din proximitatea sa (pentru că, potrivit lui Mark Zuckerberg, „statusul relației” va fi una dintre „categoriile relevante” după care se poate căuta), iar apoi, să hărțuiască domnițele cu pricina după bunul plac cât îl țin buzunarele grație opțiunii recent introduse de a trimite un mesaj cui vrei tu dacă plătești un dolar. Hopa, asta nu e bine! Să revenim prin urmare la exemplul cu restaurantele.

Ideea e asa: deja o mulțime de restaurante (sau orice alte pagini de produs/companie) au primit o mulțime de like-uri ca urmare a unor concursuri de tip „dă like și primești ceva gratis”. Și, după ce noul motor de căutare își va face apariția, vor fi, în mod sigur, chiar mai multe astfel de like-uri. Problema e că foarte puțini dintre „laichiști” au încercat cu adevărat produsul cu pricina. Ceea ce va face ca rezultatele oferite de Graph Search să fie mai puțin relevante decât ne-am dori. Cu atât mai puțini relevante cu cât moda este să ai cât mai mulți prieteni (deci să accepți ca prieten pe oricine, inclusiv pe „laichiștii” care îți vor diminua drastic relevanța căutărilor).

Așadar, ce ne facem? Ne selectăm drastic prietenii sau ne amuzăm cu „hărțuirea socială”?

Până una, alta aștept și eu, ca mulți alții, să văd cum va rezolva Graph Search problemele legate de confidențialitatea datelor. Mai ales că modelul pe care l-a ales Instagram nu s-a bucurat de succes. Dar deloc!

Graph-Search

Recomandări

Adaugă comentariu