Despre companii si responsabilitatea acestora in 2010

Ca si anii trecuti, Dragos Dehelean face un bilant al responsabilitatii sociale in anul care tocmai s-a incheiat. Iata raspunsurile mele la intrebarile de pe ResponsabilitateSociala.ro.

1. Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?

Anul acesta raspunsul pare a fi mai greu de gasit. Si aceasta pentru simplul fapt ca, prin ochii “simplului cetatean” este greu sa vezi responsabilitatea atunci cand esti inconjurat de un ocean de iresponsabilitate care nu iti lasa putinta de a te feri din calea sa.

Cu atat mai mult gasesc ca este de apreciat efortul companiilor care au decis sa sustina programe CSR (indiferent de modul si ratiunile pentru care a fost luata aceasta decizie). Si, pentru ca raspunsul este unul personal: apreciez Tara lui Andrei. In opinia mea, daca luam ca reper acest proiect, locurile doi si trei nu exista, deci nu voi face alte nominalizari (chiar daca multe alte companii s-au implicat in actiuni de CSR, exista o diferenta de magnitudine care, chiar si cu bunavointa, nu poate fi trecuta). Si tot personal: chiar si in aceste conditii, Tara lui Andrei nu a determinat Petrom “sa castige puncte” in modul in care o percep.

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

Din punctul meu de vedere – generalizand si accentuand faptul ca exista si exceptii – lucrurile se  pot rezuma cam asa:

“Aratam si noi ca suntem o companie responsabila? Ok, cine va fi responsabil de aratatul ca suntem responsabili?”

Sau, altfel spus, desi a existat bunavointa si acceptul pentru alocarea unor bugete pentru CSR, nu a existat si intelegere pentru CSR. Rezultatul? Multe dintre campanii au mirosit a advertising – de o calitate uneori indoielnica – atat la “ambalaj” cat si la “masuratoare”. Cu prea putin interes pentru consumatorul si rezultatul final.

3. Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?

Mi-e greu sa cred ca poate fi inventat un mecanism prin care sa existe cu adevarat o campanie CSR in afara responsabilitatii oamenilor. De aici si ce mi-as dori in 2011 de la companii: actiuni de CSR pe care pompa advertisingului sa nu le mai faca sa semene a heirupism. Si incercarea de a indentifica modul in care responsabilitatea oamenilor – atat cat acesta exista – sa fie cu adevarat scoasa la iveala. Si campanii atat de creative incat, scoasa la iveala, acesta responsabilitate a cetateanului sa dainuie in comunitate si fara implicarea companiei, a televiziunii, a “micilor atentii”.

4. Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?

Intr-o tara saracita, nu cred in puterea oamenilor de a face presiuni – legale 😉 – asupra companiilor. Asa cum nu cred ca responsabilitatea companiilor poate fi prin prioritatile oamenilor atunci cand cumpara un produs sau altul.

Prin urmare nu cred ca pot spune despre mine ca sunt sau nu dispus sa fac ceva pentru a stimula companiilor. Pot fi doar onest cu mine si cu oamenii din jurul meu. Pentru ca, asa cum se spune ca o tara nu poate avea conducatori mai buni decat poporul din care provin, nu putem avea nici companii mai responsabile decat oamenii care le reprezinta clientii.

Recomandări

6 comentarii

  1. Sa-ti povestesc totusi ce mi s-a intamplat zilele trecute, mergand prin zona Otopeni-Chitila, unde sunt f. multe benzinarii (cred ca 95% din brandurile existente).

    Am ramas fara benzina. Acum, pentru ca vroiam sa mai merg cu masina, era clar ca banii mei trebuia sa ajunga la una din companii. Dar care? Preturile sunt cam aceleasi, asa ca…la cea mai responsabila (posibil), desigur.

    Am ramas pe shortlist cu 3: OMV-Petrom, MOL si Rompetrol. Stiam tot despre ce fac in domeniul CSR. Am aplicat o grila destul de complexa: cum se comporta, cati bani dau, catre ce cauze, in ce mod etc. Mi-a iesit castigator Rompetrol, de unde am si cumparat.

    Ei, ce zici de asta? Si sunt zeci de alte situatii similare, in care, daca vrei, poti alege sa cumperi de la cei mai responsabili (posibil)…

  2. @Dragoş – Mai fac ceva relevant în afară de parteneriatul cu Smurd?

  3. Salut Ariel.

    Intai trebuie sa spun ca eu am analizat doar ultimii ani, respectiv de cand a inceput criza. Altfel, MOL ar fi iesit castigator.

    Ce face Rompetrol din 2009 incoace este “Impreuna pentru fiecare” in care da in jur de 300.000 USD unor proiecte comunitare din 2 domenii: sanatate si mediu. Apoi mai da in jur de 200.000 – 300.000 USD pentru SMURD.

    Aici gasesti mai multe exemple de proiecte finantate de ei:

    http://www.responsabilitatesociala.ro/elemente-asociate/the-rompetrol-group.html

    Si MOL da multi bani pe proiecte comunitare de mediu, burse pentru tineri talentati, iar in ultima vreme au si o linie pentru proiecte de terapie alternativa pentru copii.

    Insa eu am ales Rompetrol in primul rand datorita dimensiunii investitiei in sanatate, domeniu pe care il cunosc si stiu in ce stare de degradare a ajuns in ultimii ani. Apoi au mai fost si alte criterii.

  4. Imaginea asta e cea mai reprezentativa pentru ceea ce simt cand citesc ce spui aici http://shoppers.ro/i_feel_like.jpg

  5. […] Epure, Madalin Blidaru, Marian Apostolescu, Gabriel, Florenta Toader, Doru Mitrana, Dan Dragomir, Sorin Tudor, Anca Tînc, Andreea Burlacu, Paul Olteanu, Laura Pascu, Paula Negrea, Bogdan Pantoc, Corina Neagu, […]

  6. […] Zamfir Sorin Tudor Diana Cismaru Andrei Robert Marta Pozsonyi Alin Boicu Cosmina Cornea Jeremy North Bogdan […]

Adaugă comentariu