Cum să nu mai suferi cu Facebook

E deja o modă: toată lumea vorbește despre noii algoritmi Facebook.

Despre lăcomia capitalistă care a pus ghearele pe rețeaua socialistă a popoarelor liber-cugetătoare. Nu o să cad în păcatul de a vorbi și eu despre asta: s-a păcătuit destul, iar puțul gândirii s-a dovedit, în prea multe cazuri, mai adânc decât mi-aș fi imaginat.

Am să spun doar câteva cuvinte despre noua poruncă pe care Patriarhii Online-ului o propăvăduiesc plini de importanță, de parcă aceasta le-ar fi fost divulgată de chiar ÎnToateFericitul Mark: (re)calibrarea conținutului.

În puține cuvinte: dacă vei posta pe Facebook conținut relevant pentru „fanii” tăi, atunci aceștia vor interacționa mai mult cu pagina ta și, ca urmare, numărul persoanelor cărora Facebook decide să le afișeze mesajele tale va începe să crească. Fapt adevărat și de bun simț, chiar dacă pentru aceia care și-ai construit comunitățile cu furca – și acum suferă teribil în loc să-i doară acceptabil – ar putea reprezenta o (altă) minune.

Problema este că văd din ce în ce mai mulți creatori de conținut care, văzând că „lucrurile încep oarecum să funcționeze”, sunt tentați să se lase conduși de această nouă poruncă în loc să o folosească. Mai exact, sunt tentați să creeze doar conținut care „ar putea să meargă pe Facebook”, care „ar putea să le placă fanilor”.

Și ce e rău în asta dacă lucrurile funcționează? Păi e rău că, în acest fel, conținutul creat va fi și mai dependent de Facebook decât era înainte. Că vei fi cu totul la dispoziția ÎnToateFericitului Mark și al algoritmilor săi. Și când aceștia se vor schimba (pentru că se vor schimba!), vei fi suferi din nou. Poate chiar mai teribil.

Încă o dată în cuvinte puține: „utilizatorul mediu de Facebook” al unei pagini are anumite caracteristici (nivel de educație, teme de interes, „timp de pierdut” etc – caracteristici specifice fiecărei comunități). Aceste caracteristici diferă (uneori mai mult, alteori mai puțin), de „caracteristicile utilizatorul mediu interesat de conținutul pe care tu îl creezi” (blog, site, magazin online etc). A renunța la cel de a a doua categorie de public (chiar mai puțin numeroasă), în favoarea celei dintâi, înseamnă a-ți pune ouăle în același coș, iar coșul în fața bocancilor lui Mark.

În și mai puține cuvinte: serios, nimic nu este nou – ai mai multe canale de distribuție, le folosești ca atare, „old school style”. Chiar dacă vei începe să muncești (iar) mai mult. Chiar dacă va trebui să-ți aduci iar aminte că e o diferență între a crea conținut pentru diversele canale sociale și a crea conținut diversificat pe care să-l distribui specific pe canalele sociale.

Și chiar dacă va trebui să-ți aduci aminte că prostia și domnia se plătesc. Cum spuneam: nimic nu este nou.

Recomandări

Adaugă comentariu