Cum (nu) a câștigat Iohannis prin social media

Câteva mituri, câteva grafice și câteva lucruri la care să ne (mai) gândim.

După o așteptare lungă cât întreaga istorie a internetului în .ro, dorința de a striga din toate tastele că internetul în sfârșit a contat era explicabilă. Un strigăt de bucurie încurajat, în euforia victoriei (de altfel, un fapt extrem de uman), chiar de către echipa de social media a câștigătorului.

online

Dar cât adevăr conține această afirmație? Cât de mult a contat online-ul?

Marius Pieleanu (sociolog): Există riscul pentru Victor Ponta ca o participare mare a celor nehotărâți cumulată cu o participare relativ ridicată a celor din diaspora la vot să egalizeze scorul celor doi contracandidați.

Victor Ciutacu (realizator TV): Iartă-mă că îți pun o întrebare nesociologică. Ce trebuie să facă Klaus Iohannis pentru a aduce la vot 500.000-600.000 de oameni din diaspora? Să jongleze cu mingea pe nas ca foca? Ce trebuie să facă?!

(fragment de discuție la postul tv deținut de un fruntaș PSD)

Precum știm, Klaus Iohannis a obținut 54,50% din voturi, iar Victor Ponta 45,49%. Altfel spus: Klaus Iohannis a fost votat de 6.242.825 din alegători (față de 2.881.406 în turul I), în timp ce Victor Ponta a fost votat de 5.211.097 de alegători (față de 3.836.093 în turul I). Altfel spus, ).

Acestea fiind spuse, să ne apropiem de subiect: potrivit aproximărilor oficiale, în acest moment, în România sunt 6-7 milioane de conturi de Facebook active ale utilizatorilor cu drept de vot. De dragul online-ului, să spunem că sunt conturi unice și să presupunem așadar că fiecare român are doar un singur cont pe această rețea socială. Moment în care, într-o lume a idealului digital, am avea așa:

– toți alegătorii cu conturi de Facebook s-au prezentat la vot
– și toți alegătorii cu conturi de Facebook l-au votat pe Iohannis.

Este o glumă, desigur.

Ceea ce știm la această oră sunt, de fapt, chiar lucrurile care ne ridică întrebări. Și, în lipsa unor începuturi de formumări ale unui răspuns, arătăm cu toții spre social media ca spre Sfântul Graal. Și știm așa:

– pe 16 noiembrie s-au înregistrat cu 1.856.181 mai multe voturi valabil exprimate decât pe 2 noiembrie (altfel spus, nou veniți la vot);
– Klaus Iohannis a primit cu 3.361.419 mai multe voturi decât pe 2 noiembrie (mai mult de 50%);
– Victor Ponta a primit cu 1.375.004 mai multe voturi decât pe 2 noiembrie.

Moment în care, dacă ne uităm la profilul votanților lui Iohannis

votanti-Iohannis

și iar la graficul utilizatorilor de Facebook

utilizatori-fb-1

utilizatori-fb-2

opinia se formulează de la sine: Iohannis a câștigat datorită social-media. O opinie pe care apoi ne grăbim tare să o transformăm în concluzie indubitabilă, observând cum a crescut numărul fanilor pe Facebook.

fani-Iohannis

Mai ales că, potrivit lui Vasile Dâncu, părintele celor mai precise exit-poll-uri ale acestor alegeri,

„Marea deosebire, din punct de vedere sociologic, este ca a aparut un val masiv de alegatori (majoritatea pro-Iohannis, desigur), intre orele 19.00 si 21.00, un val ale carui proportii nu au fost prognozate. Iohannis l-a ajuns pe Ponta undeva intre orele 18.00 si 19.00. Voturile venite in plus la Klaus Iohannis sunt voturi emotionale, iar unii dintre alegatorii sai s-au hotarat chiar duminica sa voteze”.

Ceea ce, nu-i așa, a fost vizibil cu ochiul liber și pe Twitter.

twitter-1

twitter-2

twitter-3

Doar că, așa cum foarte bine puncta Alexandru Negrea într-un articol pentru Marketing 20,

„Deşi pagina lui Klaus Iohannis e mult mai tânără decât a lui Victor Ponta, ca interacţiune (like-uri, comentarii, mesaje) a condus detaşat în luna noiembrie. Bineînţeles, după aflarea rezultatelor oficiale rata de interacţiune a explodat pe pagina noului preşedinte al României”.

Să mai adăugăm la toate acestea ca rata de utilizare în cazul Twitter nu o depășește pe aceea a altor evenimente care stârnesc pasiuni pe această rețea socială (de pildă, momentele în care Facebook e căzut 🙂 ).

Însă, cel mai important: spusele lui Vasile Dâncu nu sunt confirmate de rezultatele oficiale. Astfel, potrivit BEC am avut următoarea evoluție:

– ora 10:00 – 1. 557.859 (8,52% – 8,37% urban, 8,72% rural)
– ora 13:00 – 4. 975.574 (27.22% – 27,58% urban, 26,72% rural)
– ora 16:00 – 8.135.471 (44,50% – 43,75% urban, 45,52% rural)
– ora 19:00 – 10.723.658 (58,66% – 57,50% urban, 60,23% rural)
– ora 21:00 – 11.453.922 (62,04 – 61,41% urban, 62,88 rural)
(în plus, să mai notăm și că diaspora a avut o contribuție totală 378.811 voturi)

După cum vedeți, nu există o creștere spectaculoasă nici pe urban, nici în numărul total al alegătorilor. Mai mult, cea mai spectaculoasă creștere s-a înregistrat după ora prânzului. Fapt care ne duce cu gândul la Marius Pieleanu care a afirmat că Iohannis a prins viteză după ora 12:00. Și tot Pieleanu a mai venit cu o statistică interesantă: dintre cei 1.856.181 nou veniți la vot, (doar) 62% au votat cu Iohannis.

Sunt date care arată suficient de clar că Iohannis a câștigat și cu ajutorul social-media și nu prin social-media. Și chiar mai mult: formularea corectă este Klaus Iohannis a câștigat alegerile și cu ajutorul Internetului.

Pentru că, în mod ironic, mai mult decât toată pasiunea pusă în web 2.0, pare să fi contat o pagină statică, de web 1.0, pe care toți utilizatorii de facebook au putut să o vadă. Această pagină care a avut darul de a le reaminti, clipă de clipă, că n-ar fi rău să voteze. Pentru că e cool.

turul-ii-fb

Recomandări

2 comentarii

  1. Elaborată analiză. Lumea a ieşit la vot…

  2. Crina

    La numarul de Like-uri nu s-a luat in considerare ca multe nu erau realare.Cei 6 sau 7 din lista mea care aveau like la pagina ponta au negat ca l-ar fi dat vreodata si nu sunt singurii 🙁

Adaugă comentariu