Ce alegem: agenție de pr sau pr in-house?

În ultimii zece ani s-a tot dezbătut) pe acestă temă. Iar adevărul este simplu: nu există vreo regulă care să recomande colaborarea cu o agenție de PR în detrimentul unui departament PR in-house.

Sigur, dezbaterile continuă și astăzi. De pildă, dintr-un articol scris de Victor Kapra s-ar putea înțelege greșit că ar exista o astfel de regulă (așa cum tot greșit s-ar putea înțelege că „profesioniști recunoscuți” nu există și în departamentele in-house):

„Revin cu două reguli de bază, esențiale în comunicarea actuală, pe care le-am tot repetat în ultimii ani, din pacate ignorate de destui manageri:
Apelează la profesioniști recunoscuți în comunicare dacă activitatea ta este complexă și ai de-a face direct cu consumatorii (B2C)!
Abia după această criză Quickmobile s-a gândit să angajeze o agenție de PR. Cum s-a descurcat până acum? Este de presupus că a încercat să rezolve problemele comunicării in house, din motive de control al costurilor. Lucru ciudat, dat fiind că au mai fost referințe negative la adresa companiei în ultimi ani. Plus că firma are conturi pe rețele sociale (Facebook, Twitter, LinkedIn) ceea ce ar cere administrare profesionistă.”

Opinia lui Victor (pentru că este vorba de o opinie și nu de o de regulă) se aseamănă mult cu ultimul dintre aceste cinci motive pentru care este bine să angajezi o agenție de PR. În același timp, există și o mulțime de opinii contrare: iată de pildă cinci motive pentru care să nu angajezi o agenție de PR. Și, dacă numărul vi se pare mic, iată opt motive pentru care să nu angajezi o agenție de PR. Și. tot așa, exemplele ar putea continua, atât de o parte cât și de cealaltă.

Iar dacă doriți (doar) un exemplu concret: Miruna Meiroșu și colegele sale de departament fac o treabă foarte bună pentru Curtea Veche, fapt ce le califică drept profesioniști recunoscuți cel puțin în zona lor de activitate.

Așadar: agenție de pr sau pr in-house?

Ca în toate celelalte cazuri, răspunsul este format, și de această dată, dintr-un singur cuvânt: depinde. Depinde de mărimea, de obiectul de activitate și, mai ales, de nevoile companiei.

Dacă la început se poate doar colabora cu un om de pr, pe măsură ce compania se dezvoltă, un om de pr angajat permanent poate deveni o necesitate. Mai departe, în funcție de activitate și de ce încărcarea pe zona de comunicare, rămâne de decis dacă se optează pentru dezvoltarea unui departament in-house sau pentru colaborarea cu o agenție. Și, în cazul în care această decizie vi se pare grea: iată aici șapte motive pentru care s-ar putea să fi încă pregătit să angajezi o agenție de pr.

Oricare ar fi decizia, măcar un om de comunicare angajat cu normă întreagă va rămâne necesar. Așa cum,chiar și  în cazul în care se decide să se dezvolte un departament in-house, pot exista măcar acțiuni punctuale în care colaborarea cu o agenție să fie necesară.

Cum spuneam, depinde. Iar pentru acest depinde, cheia ar putea fi chiar cultura organizațională.

agentie-vs-in-house

Recomandări

Adaugă comentariu