Blogul: o necesitate politica

Viata m-a facut sa intalnesc multi dintre actualii politicieni, in diferite ipostaze ale carierei lor. Oricat ar fi de diferiti ca oameni si oricat de diferite le-ar fi doctrinele, cu totii au o trasatura comuna: cu cat cad de mai sus, cu atat mai greu le vine sa creada ca aceasta cadere s-a intamplat cu adevarat.

“Cum de a fost posibil sa mi se intample asa ceva? Doar este evident ca am fost mai bun decat predecesorii mei!”

Omeneasca, prima intrebare este, ca intotdeauna in viata, cel mai greu de inteles. Pentru ca, intr-adevar, cu totii au fost mai buni decat predecesorii lor, insa niciunul nu a fost suficient de bun pentru o tara care nu mai are rabdare nici cu politica, nici cu oamenii.

Si astfel, fiecare om politic sfarseste prin a simti nevoia de a spune raspicat tot ce a facut mai bun decat ceilalti, de a oferi date si detalii, de a se agata cu disperare de orice oportunitate de mediatizare ivita.

Dar de unde atatea oportunitati? In varful piramidei chiar si un stranut are o mediatizare nationala; la baza ei, esti relevant doar in masura in care noii invingatori pot profita de pe urma ta.

In astfel de conditii, instictele animalului politic se pun in miscare si apare necesitatea sustinerii in partid: pentru ca Adevarul sa poata fi auzit, este nevoie de mai multe voci care sa il rosteasca in acelasi timp. Ce ne facem insa cand invinsilor pana si partidul le intoarce spatele?

Prin urmare, blogul politic apare ca o necesitate firesca. Iar daca argumentatia de mai sus nu este suficienta, iata si cateva date concrete:

  • in saptamana 16 – 22 iulie, numarul vizitatorilor din categoria Bloguri a fost de 538.185; numarul de vizitatori din categoria Politica a fost de 188.232;
  • in aceeasi saptamana, numarul de vizitatori absolut unici din categoria Bloguri a fost de 303.161, iar numarul de vizitatori absolut unici din categoria Politica a fost de 122.564;
  • Categoria Bloguri a avut 1.377.694 afisari; categoria Politica 707.546 afisari.

Mai mult decat graitor, nu-i asa? Insa lucrurile nu se opresc aici: haideti sa vedem cum rezista categoria Bloguri atunci cand o comparam cu categoria Stiri / Mass-media, liderul incontestabil al Topului Categoriilor in Trafic.ro si raiul mediatic spre care tinde orice politician.

  • In saptamana 16 – 22 iulie, numarul vizitatorilor din categoria Stiri / Mass-media a fost de 8.516.973, de 15,8 ori mai mare decat numarul vizitatorilor din categoria Bloguri!
  • Lucrurile se schimba atunci cand facem comparatia referindu-ne la vizitatorii absolut unici: in aceeasi saptamana, categoria Stiri / Mass-media a avut 1.800.807 vizitatori unici, adica de doar 5,9 ori mai mult decat categoria Bloguri.

Devine prin urmare firesc ca, atunci cand portile marilor trusturi de presa incep sa se inchida, blogul sa devina o alternativa tot mai atragatoare pentru politicieni. Care este insa calitatea noii audiente?

In lipsa unor studii calitative, ar fi hazardant sa se faca aprecieri. Cu toate acestea, se pot face unele observatii:

  • cresterea rapida a numarului de oameni politici care isi fac blog (si, fireste, informatiile furnizate – uneori in premiera – prin intermediul blogurilor) are partea sa de contributie in pozitionarea blogurilor ca sursa de informare pentru jurnalisti;
  • citarea blogurilor de catre reprezentantii mass-media a inceput sa atraga in blogosfera categorii noi de utilizatori (politicieni, membri ai departamentelor de reactie rapida din cadrul partidelor si, mai ales, utilizatori care se limitau la citirea editiilor online sau la a comenta stirile din editiile online).

Sigur, este prematur sa spunem daca aceste noi categorii vor putea fi fidelizate. Insa este un inceput. Un inceput din care atat politicienii cat si bloggerii obisnuiti ar putea avea de castigat.

Recomandări

Un comentariu

  1. […] online incepe sa-si dovedeasca forta in campaniile electorale. Fireste, nu la noi – unde politicienii se incapataneaza sa nu priceapa mai nimic din ceea ce li se intampla -, ci in SUA (fata de care, […]

Adaugă comentariu