Blog’n’Roll!

(Fragmente din articolul publicat pe site-ul Romanian PR Award)

(…)Blogosfera creste neincetat, ridicand un imens semn intrebare tuturor celor care activeaza in domeniul comunicarii: isi mai pot permite profesionistii din relatiile publice sa nu includa blogul (si bloggerii) in preocuparile lor?

O noua revolutie

Dintotdeauna, relatii publice au vizat constructia unor retele sociale. De aceea, a discuta cu sinceritate despre retelele sociale ar insemna sa creionam o istorie alternativa a comunicarii. Si totusi, astazi, cand, datorita Internetului, retele sociale sunt o realitate mai vie decat oricand, nu sunt putini profesionistii care le privesc fie cu suspiciune, fie cu indiferenta.

Sensul Comunitatii

(…)Inca din 1986, psihologii McMillan and Chavis au oferit una dintre cele mai bine documentate conceptualizari ale Sensului Comunitatii (SOC – Sense of Community). Ei au definit SOC ca fiind fundamentat pe urmatoarele patru caracteristici: sentimentul apartenentei la grup (sentimentul ca faci parte din comunitate si te identifici cu ea), sentimentul influentei (sentimentul ca ai influenta asupra comunitatii si ca esti influentat de ea), sentimentul integrarii si al implinirii necesitatilor (sentimentul ca te bucuri de sprijinul celorlalti si ca, la randul tau, oferi sprijinul) si sentimentul impartasirii emotiilor (sentimentul dat de legaturile intre membrii comunitatii, istoriile comune si spiritul comunitatii).

Prin insasi natura sa, blogul corespunde perfect caracterisiticilor SOC. Mai mult, putem spune ca este, intr-un anume fel, transpunerea in Internet a principiilor enuntate de McMillan and Chavis.

Intr-o lume in care accesarea zilnica a Internetului devine o obisnuinta sociala, practic nu exista o comunitate de interese care sa nu fie reprezentata. Oricare ar fi compania pentru care lucrati, oricare ar fi produsul pe care il promovati, publicul tinta exista in Internet. Si exista deja coagulat – sau gata de a fi coagulat – in retele sociale.

Spre cucerirea retelelor sociale

Daca asa stau lucrurile, de ce au retineri unii dintre profesionistii domeniului? Potrivit EuroBlog 2007, 88% dintre profesionistii relatiilor publice chestionati au declarat ca provocarea majora pe care o ridica blogurile consta in a le integra in cadrul strategiei de comunicare, iar 83% au raspuns ca aceasta provocare este data capacitatea de a gestiona eficient feedback-ul audientei.

Insa, in cele din urma, nu tocmai aceasta capacitate defineste omul de comunicare? Iar strategia nu exista fundamental tocmai pentru a face posibila o comunicare mai eficienta cu grupurile tinta ?

Astazi, functia primordiala a comunicarii trebuie sa fie data tocmai de capacitatea de a crea si a dezvolta retelele sociale. Nu este (doar) o parere personala. Este o credinta imbratisata de tot mai multi specialisti in comunicare din lumea intreaga.

In mod evident, blogul a devenit astazi mai mult decat o necesitate in comunicare. Si mult mai mult decat un simplu instrument. Pentru ca atunci cand vorbim despre bloguri si bloggeri, nu vorbim doar despre continut. Vorbim si despre conexiuni sociale si emotionale. Iar cand vorbim despre comunitati, vechiului arsenal al relatiilor publice, (brosurile, comunicatele de presa si tot restul) nu mai este de mare folos.

(Articolul integral poate fi citit aici.)

Recomandări

Un comentariu

  1. E un articol foarte echilibrat si stiintific.
    Iti marturisesc cu ocazia asta ca astept si partea a doua si sa citesc parerea ta legata de cine ar trebui sa scrie blogul companiei… in felul asta o sa-mi dau seama daca mi se justifica sau nu salariul 🙂

Adaugă comentariu