Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2008

Ca si anul trecut, echipa Selenis, face pe ResponsabilitateSociala.ro un bilant al anului 2008. Iata ce am raspuns la intrebarile care mi-au fost adresate:

1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru implicarea in societate? De ce?

Din nefericire, nu exista nicio companie care sa-mi fi castigat aprecierea pentru implicarea sa sociala. Intr-o tara in care se vorbeste doar accidental despre Personal Social Responsibility, companiile au o intelegere mult prea „corporate” asupra a ceea ce inseamna CSR, uitand ca in spatele standardizarii acestor activitati se afla concepte care deriva din notiunile de „responsabilitate” si evolutie sociala”.

Cu toate acestea, apreciez faptul ca tot mai multe companii investesc in CSR si, fireste, apreciez unele campanii mai mult decat altele (campaniile Orange, Vodafone, JTI Romania sau Realitatea-Catavencu sunt doar cateva exemple).

2. In ce masura marile companii din Romania au raspuns in 2008 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

In 2008 a existat o tendinta accentuata ca apropierea de CSR sa se faca pentru ca reprezinta un trend international, pentru ca este „o moda”, pentru ca „da bine”. Se uita, insa, ca in Occident CSR este un curent puternic pentru ca presiunea asupa companiilor a venit din partea consumatorilor si nu din partea companiilor. Consumatorii sunt cei care au dat tonul, iar companiile, vrand, nevrand, s-au conformat.

In Romania, am asistat la „importul corporate” al responsabilitatii sociale din societati pentru care notiunea in cauza are un alt nivel de intelegere, interpretare si asumare. De aici si esecul unor actiuni – esec constientizat, in unele cazuri, doar la nivel comunicational.

3. Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2009?

Imi doresc ca managementul sa inteleaga faptul ca responsabilitatea sociala incepe cu angajatii fiecarei companii. Și ca, un specialist intern in CSR, un intreg departament sau o campanie oricat de minunata isi pierd din eficienta daca pentru angajatii nu inteleg ce inseamna CSR sau intelegerea se limiteaza la o sarcina de serviciu.

Imi doresc sa vad mai multe companii incercand sa afle ce inseamna responsabilitatea sociala la nivelul societatii romanesti si sa desfasoare activitati cu mai mult sens. Și imi doresc campanii mai creative, campanii care au de spus o poveste.

4. Cum crezi ca le-ai putea stimula, tu personal, pe companii, si in special pe cele de la care cumperi, sa fie mai responsabile in 2009?

Fireste, prefer produsele unei companii active in planul responsabilitatii sociale. Și, in acelasi timp, in contextul crizei economice, voi considera ca o companie care isi dovedeste responsabilitatea fata de angajatii romani este mai responsabila social decat o companie a carei responsabilitate sociala se traduce doar prin campanii CSR.

Recomandări

Un comentariu

  1. […] Ferseta, Sorin Tudor, Constantin Codreanu, Cristian Manafu, Dan Dragomir, Tanase Tasente, Cristina Musat, Marius Sescu, […]

Adaugă comentariu