Bani din blog: sidebar-ul vecinului

Campania pe bloguri a KFC – Fii istet si castiga! – a starnit, firesc, o serie de discutii. Multe dintre ele cun sens. Insa, in opinia mea, s-au repetat multe lucruri stiute, pierzandu-se din vedere ca, pentru toti cei dispusi sa priveasca obiectiv lucrurile, campania KFC este o experienta deschisa, din care fiecare isi poate trage propriile concluzii. Si am sa explic de ce.

Inainte de toate, doua precizari

1. Ideea acestei campanii imi apartine. Ea s-a nascut ca urmare a obiectivelor specifice pe care KFC le are in aceasta perioada, a dorintei mele de a ajuta bloggerii mai putin cunoscuti (aceia care ma cunosc stiu ca nu e prima data cand fac acest lucru) si a deschiderii pe care KFC o are fata de blogosfera.

2. Nu sunt sub incidenta niciunui contract (nici cu KFC, nici cu agentia care gestioneaza acest cont) si nu am niciun interes material in aceasta campanie. Si atunci de ce ma implic? Aceia care au tangenta cu marketingul vor intelege. Ceilalti vor trebui sa se multumesca cu un raspuns scurt: pentru ca imi permit.

Cui se adreseaza campania?

In mod evident, nu marilor bloggeri. Acesta este si motivul pentru care “oferta maxima” este de 150 euro/banner/luna, sub nivelul ofertelor pe care acestia le primesc.

In alta ordine de idei: ar fi hilar sa ii ceri lui arhi, visurat, zoso sau costin sa-si probeze forta printr-un link. Mai mult: pentru un om de comunicare ar fi o nesimtire.

Traficul, campania, bloggerii

Cum se poate observa si din aceste comentarii, traficul a fost unul dintre subiectele principale de discutie.

Se uita insa ca traficul nu este un scop in sine, ci este un mijloc prin intermediul caruia pot sa ating un obiectiv al unei campanii. Altfel spus: traficul este un mijloc care ma ajuta sa vand produse daca am un magazin online si ma ajuta sa vand bannere sau continut daca am un blog sau o publicatie online. In alte cazuri – daca, sa zicem, nu vand nici produse, nici continut online – traficul poate fi un mijloc a intari, de pilda, notorietatea. Un mijloc alaturi de alte mijloace. 😉

Nu in ultimul rand, se uita ca o campanie desfasurata pe bloguri este doar o componenta a unei campanii. Asa cum facebook sau site-urile pot fi alte componente. Si se uita ca astazi, in “epoca Web 2.0”, spre deosebire de ceea ce se intampla acum cativa ani, exista si cazuri cand traficul generat de bannerele din cadrul unei campanii pe bloguri poate fi doar una dintre componentele prin care se masoara un rezultat.

Si, daca tot am pomenit de bloggerii mari si trafic, inca o precizare: in opinia mea, eficienta campaniilor pe marile bloguri nu poate fi pusa la indoiala. O dovedeste cel mai bine faptul ca, in plina criza, a aparut in piata o noua agentie care se ocupa de publicitatea pe bloguri.

Mecanismul campaniei: imbunatim si noi ceva?

Pe blog sau in discutii private (da, nu am nicio jena sa intreb oamenii cu experienta atunci cand vreau sa inteleg ceva; comunicatorii mai tineri ar trebui sa incerce si ei acest lucru), Arhi, Visurat, Costin sau Sorin Rusi mi-au sugerat ca mecanismul campaniei poate fi imbunatatit. Principala problema semnalata: spammerii.

Auras Mihai, de pilda, mi-a sugerat ca o varianta ar fi fost ca fiecare doritor sa participe in campanie sa scrie un articol. Si ca, selectia sa fie facuta prin intermediul unui mecanism care sa implice numarul de voturi primit de fiecare articol si un juriu care sa se pronunte.

Evident, campania poate fi imbunatatita. Insa, cred eu, acest lucru se poate fi facut doar in cadrul unei campanii ulterior – indiferent daca acesta campanie va fi pusa in practica de catre KFC sau de catre altcineva – dupa ce vedem exact ce ar trebui sa fie imbunatatit.

O selectie facuta de un juriu? Da, desigur. Dupa aceasta campanie se va vedea cum a fost primita ideea si daca nu cumva, a pune conditia unei insemnari votate si a unui juriu nu ar ingreuna desfasurarea sa. Spammerii? Da, desigur. Insa, inainte de toate, sa vedem care le este apetitul pentru astfel de campanii. Cum spuneam, este un exercitiu deschis pentru toata lumea si toti cei interesati isi vor putea trage propriile concluzii. Iar in functie de acestea, mai mult ca sigur, vor putea imbunatati.

Si daca tot vorbim despre spammeri si mecanismele gandite pentru a impiedica traficul fals: ei bine, nu exista nicio masura. Pentru simplul fapt ca nu este nevoie de asa ceva. Concret: dat fiind ca aceasta este o campanie si nu un concurs si ca participarea nu este conditionata de cumpararea vreunui produs, este greu de imaginat ca, oricat de mult trafic ar aduce, sa zicem, un agregator, acesta va fi selectat. Sau un blog care fura continut.

Mai mult: asa cum am spus, rezultatele vor fi facute publice. Acum stiu si eu daca un spammer – care, in principiu, ar trebui sa mai si stie cate ceva – isi poate permite, cat ar fi el de spammer, ca pentru un banner, sa poata fi aratata cu degetul si cu screenhotul de tot restul blogosferei? 🙂

Broscuta cu gura mare

Amuzant, tocmai bloggeri intr-al caror sidebar praful de pe adsense nu este sters nici de umbra mouse-ului, au sarit in sus ca sunt bani prea putini. Cam cati bani ar dori ei pentru un banner, nu-mi dau seama. Cat zoso? Cat arhi? Cat amandoi la un loc? Mai mult?

Dupa cum bine zicea Costin, multi ar fi trebuit sa-si ia alte repere. Ei, in schimb, nu si nu: prefera sa-l parafrazeze pe Iliescu – “sarac, dar lipit”. Si asta in ciuda faptului ca nu exista blogger mare care sa nu fi explicat repetat si pe indelete cum e cu banii de blog si cum de au ajuns ei, cei mari, la nivelul de acum.

In plus, inca o precizare: intre o campanie si un concurs exista o mare diferenta. Altfel spus: nu vor exista doar trei castigatori. Vor exista multi – eu mi-as dori foarte multi – selectati.

Si, pentru ca articolul acesta s-a lungit deja peste masura: unul dintre principalele scopuri ale campaniei este de a descoperi bloggeri mai putin cunoscuti care, in functie de obiectivele specifice, pot se pot alatura zonei pe care o acopera marii bloggeri.

Iar din aceasta, zic eu, toata lumea are de castigat: pe de o parte agentiile, care, asa cum am spus, au de la ce pleca pentru a imbunatati mecanismul, pe de alta parte bloggerii care pot avea astfel sansa de a fi inclusi pe lista unor agentii. Si, fireste, KFC, care a facut posibila punerea in practica a acestui exercitiu.

Recomandări

13 comentarii

  1. Pacat ca a fost scurta perioada de inscriere si am aflat prea tarziu. Campania este foarte OK si ofertele sunt chiar bune. Pentru 150 euro pe luna eu pot sa ofer banner 728×90 in site de peste 8000 unici pe zi.

  2. Sunt perfect deacord cu aceasta campanie…Buna, rea, e o forma de campanie…si de a face o selectie in randul blogurilor. Asta pentru ca tot s-a vorbit in ultima vreme…despre bloggerii care participa la toate campaniile..

  3. Mai ce sa zic mie ideea asta mi s-a parut fantastica… nu neaparat ca valoarea remuneratiei(care fara indoiala e mai mult decat ar putea contracta in mod normal un blogger de categoria mea, la acest moment) dar prin faptul ca s-a optat pentru o campanie deschisa si care a utilizat serviciile a mai multor bloggeri considerati mici, trecand poate peste ideile preconcepute pe care le au unii cum ca daca nu ai domeniu propriu nu ai ce cauta printre cei care invart banii din acest domeniu.
    Stiu ca nu s-a terminat campania dar as dori pe viitor sa mai particip si la altele daca va fi cazul si daca vor mai exista unele viitoare.
    Sper ca astfel de campanii sa nu fie izolate ci sa se inmulteasca ca numar si de ce nu sa fie la fel de transparente!

Adaugă comentariu