5 motive pentru care nu vei gasi un job mai bun

Sau, privind lucrurile dintr-o perspectiva pozitiva, cinci motive pentru care absolventii universitatilor de stat isi vor gasi mai usor un loc de munca:

1. Invatamantul de stat este mai performant. 36% dintre studentii facultatilor private si 70% dintre cei ai facultatilor de stat sunt de acord cu acesta afirmatie (fata de numai 25% dintre dintre studentii universitatilor private si 7% dintre cei ai universitatilor de stat care considera ca invatamantul privat este mai competitiv);

2. Studentii universitatilor de stat sunt mai bine pregatiti. 31% dintre studentii universitatilor private si 44% dintre cei ai universitatilor de stat sunt de acord cu afirmatia (fata de numai 10% dintre dintre cei de la “privat” si 2% dintre cei de la “stat” cred contrariul);

3. Studentii universitatilor de stat sunt mai constienti de necesitatea practicii de specialitate (84% considera ca aceasta ar trebui sa fie obligatorie, fata de 74% in cazul studentilor la “privat”);

4. Studentii universitatilor de stat au asteptari salariale mai realiste (cred ca salariul net pe care-l vor primi dupa absolvire va fi de 2.000 RON si declara ca un venit decent este 1.887 RON; cei de la privat se asteapta la 2.304 RON si considera un venit decent 2.755 RON).

5. Studentii universitatilor de stat sunt mai convinsi de importanta voluntariatului (42,5% dintre acestia, fata de numai 33,5% in universitatile private).

Asa rezulta din cercetarea efectuata de Agentia pentru Strategii Guvernamentale (despre care am vorbit si aici).

In acelasi timp, nu trebuie uitat ca:

studentii universitatilor private respecta mai mult initiativa privata (“la privat”, dupa medici, oamenii de afaceri sunt cei mai respectati, in timp ce, “la stat”, cei mai respectati sunt medicii si inginerii);

cei mai multi dintre studentii universitatilor private au deja un loc de munca (53,7%, fata de 34,6% la stat).

Sursa imaginii: gapingvoid.com

[Actualizare:] Astazi, in Evenimentul Zilei: Facultăţile româneşti, fabrici de mediocri.

Recomandări

9 comentarii

  1. vorbesti aici despre locurile subventionate, cele gratuite, sau in general de sistemul de invatamant de stat? banuiesc ca de tot sistemul, dar vroiam sa stiu…

    si un raspuns la studiu din partea mea. am avut ocazia sa lucrez alaturi de persoane care au terminat in ambele sisteme si de multe ori cei de la privat au fost mai buni decat cei de la stat.

    cred ca pana la urma in multe joburi ce inveti la scoala nu te ajuta foarte mult la job.

  2. Sorin Tudor

    @ Cristi,

    1. Vorbesc de tot sistemul (in cadrul cercetarii exista si procente defalcate, iar concluziile/perceptiile studentilor din ambele zone raman aceleasi);

    2. Si eu am o parere buna despre studentii de la privat. Insa aici avem de a face cu o cercetare guvernamentala care conduce la o concluzie generala. Prin urmare, in lipsa altui studiu, ramanem la experiente personale vs. o cercetare nationala…;

    3. Poate ca, intr-adevar, unele dintre cunostintele acumulate in scoala ajuta mai putin, insa o anumita formare si anume abilitati deprinse in scoala sunt esentiale la job.

  3. Maria Focsa

    Eu cred ca diferenta si sursa opiniilor diferite este in ultima caseta. Majoritatea studentilor la facultatile particulare au un loc de munca (mai mult, sunt de multe ori obligati sa aiba un loc de munca). Asta si pe fondul absentei totale a burselor, de care multi studenti la Stat beneficiaza. De fapt, cred ca daca s-ar face un diferential intre tipul de studii la universitatile de stat am vedea ca locuri de munca au preponderent studentii la “cu taxa” (posibila exceptie sunt studentii de la domeniile informatica si networking).

    Astfel, studentii de la Stat perceputi ca mai bine pregatiti in sensul ca acumuleaza mai multe cunostinte, prezenta la cursuri fiind mult mai mare si ca zile de curs si ca procent de studenti cu prezenta peste 80%.

    Asteptarile salariale mai realiste este de fapt un fel de truc. Realiste fata de ce? Fata de costul unui entry level? Ei bine, dar majoritatea studentilor la particular termina facultatea nu ca entry level ci ca oameni cu 2-3 ani de experienta in munca. Mai mult, la particulara sunt si oameni la a doua facultate, care lucreaza deja de 3-5 ani intr-un domeniu, de multe ori diferit de cel in care au absolvit.

    Practica de specialitate – multi dintre cei care lucreaza isi cam fac practica…on the job sau la locul de munca, chiar daca lucreaza intr-un departament diferit.

    Ar fi interesant sa existe un barometru real al capacitatilor intre studentii de la diferite forme de pregatire (licenta nationala, cu evaluatori de la universitati din strainatate?…sau macar prezentarea lucrarii de diploma ar fi interesant sa fie asa)

  4. Maria Focsa

    De fapt importanta este nu atat acumularea de cunostinte (in multe specializari cunostintele/teoriile predate sunt de muuuult depasite, Psihologia si Sociologia sunt niste exemple demne de mentionat in aceast caz) cat formarea unui anumit mod de abordare a invatarii si a “comportamentului de cautare” (cum sa cauti, unde sa cauti, cum sa evaluezi ce gasesti, cum sa-ti dai seama ca ai gasit ceea ce cauti si ca e informatia corecta pentru ce-ti trebuie). In plus, studiile universitare ar tb. sa te formeze sa te intrebi cand ceva nu merge, de ce nu merge sau cand ceva merge, cum ar putea sa mearga mai bine. Cu unele mici exceptii (Babes – Bolyai, Poli Iasi), formarea unui spirit investigativ sau a comportamentului de cautare nu este nici macar luata in considerare la Universitatile actuale.
    Decat daca vom considera cautatul si copiatul de referate de pe net a fi comportament de cautare si o forma de optimizarea timpului.
    Am lucrat cu juniori in diferite domenii si in cazul majoritatii, cand ajung intr-un punct care ar necesita ceva research se opresc si se uita in gol pana cand ii intreaba cineva ce fac (absolventi de stat sau particulare, no matter). De asta sunt considerati mediocri. Pentru ca nu au nici cunostintele nici dorinta sau interesul de a le cauta, si nici nu stiu sa caute…

  5. Sorin Tudor

    @ Maria,

    Total de acord cu tine (de asta am si pus caseta). Ca specialist in HR nu crezi ca initiativa cercetatorilor guvernamentali, in loc sa ne lumineze, mai mult ne baga in ceata? Sau, poate, e doar o impresie de a mea…

  6. Maria Focsa

    Ori se fac si ei ca lucreaza (cel mai probabil)…ori fac un fel de publicitate mascata pentru Universitatile de stat (de unde de fapt si lipsa de diferentiere intre studentii la locurile cu taxa si cei la locurile fara taxa)… desi sincer nu-i cred atat de inteligenti sau vizionari.

  7. “Studentii universitatilor de stat sunt mai bine pregatiti?” cum vine asta … adica normal daca ma intreaba pe mine cineva daca sunt bine pregatit eu zic “normal nene” … hai sa fim seriosi tudore … nu poti intreba studentul daca este mai bine pregatit pentru ca deja stim raspunsul

  8. Cristi

    Hm, studiul este foarte discutabil, intr-adevar, iar legatura cu gasitul unui nou job oarecum off-hand. Plus ca daca ai mai avut de-a face cu studii de acest tip, stii ca e foarte conteaza 🙂 ce urmaresti, care e intrebarea de baza…

    Eu as fi fost foarte curios sa faca un studiu care sa raspunda la urmatoarele intrebari:

    1. Cati dintre profesorii care predau la privat predau si la stat? (sau / si invers)

    2. Care este diferenta de pregatire / job opportunity intre un tanar care a studiat doar in Romania si unul care a studia si afara? In universitatile anglo-saxone (deci nu Franta si Germania) se pune accent tocmai pe formarea abilitatilor generale (de fapt, de gandire) si ‘cautare’.

  9. gigi

    Cam incorect studiul si cam nefocusat. In primul rand ca cei care trebuiau sa raspunda la intrebarile comparative stat-privat trebuiau sa aiba experienta in ambele, ceea ce mai mult ca sigur ca nu s-a intamplat. Exact cum ai zis si tu, Sorin, cam in ceata sondajul.

    Altceva era bine daca ar reiesi dintr-un astfel de studiu: realitatea calitatii educatiei. Pentru ca scoala noastra a cam ajuns praf. Daca nu esti autodidact si daca nu reusesti sa te dumiresti rapid ce vrei sa faci, risti sa termini scoala plin de frustrari. Si de goluri. Si sa nu intelegi de ce e asa. De ce ai rupt cartea la cursuri predate de batranei ranchiunosi sau tineri seminaristi frustrati si cumva de fapt iesi doar dintr-un ciclu (al scolii) in care erai cel mai bun si te trezesti intr-un alt ciclu (al profesiei, al vietii) in care regulile te surprind, sunt inspaimantator de diferite si complexe. Iar daca incerci sa te intorci la “indrumatorii” din scoala sa iti explice, aflii adevarul dureros: sunt rupti de realitate, sunt intr-o lume paralela iar intotdeauna nu vor face decat sa iti spuna formula de la pag 23.

    Din pacate la noi sunt prea rare acele cazuri in care dai de situatia sau proful la care sa zici “oau, mi s-au deschis ochii, am fost indrumat”. Parerea mea este ca ar trebui sa fie primul element al scolii. Sunt prea multe cazuri, majoritatea de fapt, in care elevii/studentii “isi baga picioarele” sau, contrar, trag cu dintii de carte la toate materiile pentru ca nu au alta directie decat a notei 10, din care isi fac un scop fara niciun plan.

    Mediocritatea este cuvantul de ordine al sistemului educational si al rezultatelor (absolventilor). Normal, ca orice medie a unui grafic, pe o parte are exceptiile pozitive si pe cealalta parte pe cele negative.

    A, nu amintim, pt ca s-ar intinde nepermis de mult discutia, de societatea care guverneaza acest sistem educational. Care promoveaza prea multe drumuri gresite si care are prea putine directii solide si pozitive de capatai…

Adaugă comentariu